dinsdag 26 februari 2013

KINDERLIJK EENVOUDIG


We doen de zonnegroet met elkaar:
Maak een cirkel heel mooi rond
Stamp met je voeten op de grond
Loop naar voren hand voor hand
Als een sterke olifant … "En een leeuw!"

En elke keer als ik ‘olifant’ zeg, zegt een kind “en een leeuw!”. En dan doen we ook de leeuw na. Soms gaat een les totaal anders dan bedacht en dat zijn eigenlijk heel leuke lessen. Inspelen op waar kinderen mee komen. En die komen met veel! Als ik er maar naar luister en er wat mee doe.

Kinderen geven continue. Je kunt daar een soort theatersport van maken, door op alles ‘Ja leuk!’ te reageren. En verder te gaan op wat het kind geeft, door datgene uit te beelden.

Van een leeuw komen we namelijk zo in een bos, is de leeuw ook een krokodil, waarop hoog en laag wordt gegild, een liedje over wordt gezongen en spontaan wordt er gedanst. Daar speel ik op in met muziek en de les is alweer bijna voorbij.

Kinderen zien ook 100 mogelijkheden in 1 ding. Zo is een beker, een beker maar ook een hoed, een huis, een toren, een opstap, een schep, kun je er uit drinken, mee rollen, mee gooien. Heel inspirerend en kinderlijk eenvoudig.

En wat kun je doen met een vork: 1) je haren kammen, 2) de gootsteen ontstoppen, 3) een taartje eten, 4) een ketting maken.





Leuk om thuis, in een yogales of in de klas te oefenen:
* Kinderen mogen om de beurt iets (positiefs!) zeggen en de rest reageert daarop met ‘Ja leuk!’ en dat beeldt je vervolgens uit. Jij kunt het sturen naar een yoga-, mindfulness- of ademhalingsoefening.
* Bekijk wat je allemaal met 1 ding kunt doen en wat voor yoga-oefening daar bij past.


Een spel is zo geboren. Veel speelplezier!


S A N N E

woensdag 13 februari 2013

FIJNE VALENTIJN

Hallo Valentijnsdag! Afgelopen week stonden mijn lessen in het teken van de liefde.
Liefde(vol) voor een ander begint met liefde voor jezelf en daarom deden we veel hartopeners: yogahoudingen die het hart openen, vrij maken.
Voorbeelden van houdingen zijn de kameel, achteroverbuigingen (backbends), koehoofd en vis.
Maar er is ook een geweldige oefening die je samen kunt doen: 'open hart'.
Het is er een uit de serie Yogakrakelingen: vrolijk geïllustreerde kaarten met (partner)oefeningen erop uitgeschreven. Ik gebruik ze regelmatig in mijn lessen.
Kinderen (en ouders met kinderen) vinden deze oefening heel leuk om te doen!
























Zin om wat te maken voor Valentijnsdag maar tijd voor eens wat anders dan een kaart?
Maak een Valentijnsklapper, alleen of met je kind.
Vul die met lieve (!) berichtjes en je hebt gegarandeerd een fijne dag.

Hieronder de werkwijze van de V a l e n t i j n s k l a p p e r:


Neem een vierkant papier, of knip een vierkant uit een A4 papiertje.
 
Vouw alle kanten een keer dubbel waardoor een 'ster' van vouwlijnen ontstaat
 
Vouw alle vier de punten naar het midden zodat opnieuw
een vierkant vorm ontstaat, maar dan kleiner.
Draai het vierkant om zodat de open kant naar beneden ligt.


Opnieuw vouw je alle vier de punten naar het midden. Nu ziet je klapper er zo uit (foto).
Draai dan je vierkant weer om.

Vouw de puntjes om, je klapper is nu bijna klaar! Draai hem om...
Nummer elk vakje, je krijgt dan nummer 1 t/m 8...
...en verzin per nummer een mooie opdracht, zin of compliment
Vouw je klapper dicht, stop je linker duim en wijsvinger in de twee linkervakjes,
Rechts doe je hetzelfde met je rechterduim en wijsvinger...en vorm je klapper.
Vraag een getal aan de persoon bij je in de buurt & klapperen maar!


V e e l  p l e z i e r & f i j ne V a l e n t i j n s d a g!
Stefanie

zondag 10 februari 2013

Geduld

Oeh ja, G E D U L D. Een eigenschap die ik dagelijks beoefen en goed kan gebruiken. Het mooie is, geduld kun je oefenen. En dat kan ontzettend leuk zijn. Bij kinderyoga oefenen we regelmatig geduld. Door stil te zijn, door te accepteren dat je lichaam iets nog niet kan, door aan het eind van de les je mat netjes op te rollen en door te gaan totdat het is gelukt.

Je kunt kinderen deze eigenschap helpen ontwikkelen door te benoemen, dat we nu samen geduld gaan oefenen. Bijvoorbeeld door te luisteren naar een klankschaal en je vinger op te steken wanneer het geluid voor jou is opgehouden. En we zijn daarbij stil, totdat iedereen zijn vinger heeft opgestoken. 

Een andere speelse manier om geduld te oefenen is met de Deugdenkaarten van Linda Kavelin Popov. 



Wil je hier meer over weten, dan is dit boek een aanrader: Haal het beste uit je kind en jezelf, van Annelies Wiersma. Hier een pagina uit haar boek.




 Of kijk op www.deugdenproject.nl . Het Deugdenproject is door de VN uitgekozen als het beste opvoedprogramma ooit, geschikt voor alle culturen en religies.

En met alle geduld van de wereld, tot 10 tellen en even wachten met reageren, ben ik verdraagzaam naar de kinderen die zich tijdens de les blijven oprollen in hun mat ... :-).


S A N N E

vrijdag 1 februari 2013

IN DE MANESCHIJN

Afgelopen zondag was het volle maan. Dat betekent dat het momenteel afnemende maan is.
Een goede tijd om op te ruimen, los te laten en knopen door te hakken.

De maan heeft behoorlijke invloed op mensen...alleen weten en voelen wij dat niet zo bewust meer.
Als je bedenkt hoeveel invloed de maan heeft op de zee (eb & vloed) en dat wij als mensen voor 70%  uit water bestaan...is het best leuk om het eens te onderzoeken!

Tijdens de maanles in de kinderyoga heb ik in plaats van mijn rozenkwarts steen een maansteen.
Iedere les begint namelijk met de 'vertelsteen'.
De kinderen mogen één voor één de steen vasthouden en iets zeggen...of niet.
Niets zeggen is ook goed. Degene met de steen mag praten, de rest probeert stil te zijn en te luisteren.
En das nog best lastig! Maar in de loop van de lessen raken ze er steeds meer mee vertrouwd en willen ze allemaal als eerste de steen uitpakken.
Een maansteen helpt je rustig te worden en je dromen te herinneren.

Voor mijn 'manen-les' heb ik een manenkaart gemaakt waarop ik kan laten zien hoe de maan er op verschillende momenten uitziet en genoemd wordt: nieuwe maan, wassende maan, volle maan, afnemende maan. Ook probeer ik yogahoudingen te kiezen die bij de maanstand van dat moment passen.


De maangroet (Chandra Namaskar) mag natuurlijk niet ontbreken in de manenles.
Bij deze groet leg ik hen uit dat deze oefening ook goed is om voor het slapen gaan te doen.
De maangroet werkt rustgevend.
Net als bij de zonnegroet bestaan er vele varianten, en ik gebruik de onderstaande omdat ik het mooi vind dat de vier fases van de maan erin terug komen: nieuwe maan, wassende maan, volle maan, afnemende maan.
Afbeelding via www.yogaommen.nl

Probeer het eens uit, zou ik zeggen! S t e f a n i e

ps: eerstvolgende volle maan is maandag 25 februari.
Bij volle maan is de maan op haar krachtigst.
Mooie avond om te mediteren, alleen of onder begeleiding, bijvoorbeeld bij Sun Mountain Studio in Amsterdam.

Na afloop van de manenles (we reizen in die les naar de maan) mogen de kinderen een eigen maan (mandala) tekenen
en kiezen of ie er een maanvlag van maakt.
Iemand die op de maan is geweest plant er zijn vlag :>)