vrijdag 1 februari 2013

IN DE MANESCHIJN

Afgelopen zondag was het volle maan. Dat betekent dat het momenteel afnemende maan is.
Een goede tijd om op te ruimen, los te laten en knopen door te hakken.

De maan heeft behoorlijke invloed op mensen...alleen weten en voelen wij dat niet zo bewust meer.
Als je bedenkt hoeveel invloed de maan heeft op de zee (eb & vloed) en dat wij als mensen voor 70%  uit water bestaan...is het best leuk om het eens te onderzoeken!

Tijdens de maanles in de kinderyoga heb ik in plaats van mijn rozenkwarts steen een maansteen.
Iedere les begint namelijk met de 'vertelsteen'.
De kinderen mogen één voor één de steen vasthouden en iets zeggen...of niet.
Niets zeggen is ook goed. Degene met de steen mag praten, de rest probeert stil te zijn en te luisteren.
En das nog best lastig! Maar in de loop van de lessen raken ze er steeds meer mee vertrouwd en willen ze allemaal als eerste de steen uitpakken.
Een maansteen helpt je rustig te worden en je dromen te herinneren.

Voor mijn 'manen-les' heb ik een manenkaart gemaakt waarop ik kan laten zien hoe de maan er op verschillende momenten uitziet en genoemd wordt: nieuwe maan, wassende maan, volle maan, afnemende maan. Ook probeer ik yogahoudingen te kiezen die bij de maanstand van dat moment passen.


De maangroet (Chandra Namaskar) mag natuurlijk niet ontbreken in de manenles.
Bij deze groet leg ik hen uit dat deze oefening ook goed is om voor het slapen gaan te doen.
De maangroet werkt rustgevend.
Net als bij de zonnegroet bestaan er vele varianten, en ik gebruik de onderstaande omdat ik het mooi vind dat de vier fases van de maan erin terug komen: nieuwe maan, wassende maan, volle maan, afnemende maan.
Afbeelding via www.yogaommen.nl

Probeer het eens uit, zou ik zeggen! S t e f a n i e

ps: eerstvolgende volle maan is maandag 25 februari.
Bij volle maan is de maan op haar krachtigst.
Mooie avond om te mediteren, alleen of onder begeleiding, bijvoorbeeld bij Sun Mountain Studio in Amsterdam.

Na afloop van de manenles (we reizen in die les naar de maan) mogen de kinderen een eigen maan (mandala) tekenen
en kiezen of ie er een maanvlag van maakt.
Iemand die op de maan is geweest plant er zijn vlag :>)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten