maandag 11 maart 2013

MYSTIEKE MANTRA'S

Aan het eind van elke yoga les zing ik een mantra voor de kinderen en de ouders. En telkens gebeurt hetzelfde: kinderen worden er stil van, gaan rustig zitten en aandachtig luisteren. Het liedje blijft nagonzen en ook al zijn de woorden een andere taal (meestal Sanskriet), kinderen kunnen het wonderbaarlijk vaak gemakkelijk nazingen. Het herhalen van dezelfde zinnen kan helend werken en in ieder geval een prettig gevoel geven. Het brengt harmonie voor lichaam en geest. Yoga kan zo eenvoudig zijn, heerlijk!

Voor mijn dochter zing ik elke avond voor het slapengaan de volgende mantra:

Lokah Samasta Sukhinu Bhavantu
Ohm Shanti, Shanti, Shanti, Ohm

Wat wil zeggen: may all beings live happy and free. Peace, peace, peace. En daar plakken we achteraan: Namaste. Ik zie het licht in jou. En in kindertaal: mijn lichtje ziet jouw lichtje. Zonder Lokah geen slapengaan.

En denk maar aan het lied van Giel Beelen:

Begin de dag met een dansje, 
begin de dag met een lach, 
want wie vrolijk kijkt in de morgen, 
die lacht de hele dag. 

Mijn ervaring is: eenmaal in mijn hoofd, zing ik 'm de hele dag en word ik er vrolijk van. Voor het wijsje: Begin de dag met een dansje .

Het zingen van een mantra brengt mij zelf ook tot rust. Door de trilling en die herhaling dus. Natuurlijk kan dat ook door 100 keer 'We maken een kringetje van jongens en van meisjes' te zingen. En toch geeft dat Sanskriet er een extra dimensie aan.

Hier eentje ter inspiratie: Snatam Kaur .

Veel zingplezier de komende week!


S A N N E

Geen opmerkingen:

Een reactie posten