dinsdag 10 november 2015

BIJ KINDERYOGA MAG JE JEZELF ZIJN. OF TOCH NIET?


Yoga na school op de bso is meestal een heel fijn moment van inspanning, spel, samenwerken, samen plezier maken en uiteraard ademenen, stil zijn en ontspanning. En overal kun je lezen dat je kind bij yoga zichzelf mag zijn. Is dat wel zo? En hoe kan dat dan? Want in een groep heb je je ook aan te passen. En les is les. De kunst aan de docent dat ieder individu zich gezien, gehoord en begrepen voelt. En zichzelf mag zijn. Dus.

Na een warm welkom en de warming up was al gauw duidelijk dat er veel energie & onrust in de lijven & hoofden zaten van de groep kinderen die na-schools yoga hadden. Oerkreten klonken door de ruimte en daar sloot een deel van de groep zich enthousiast bij aan en een deel deed de handen voor de oren. Eh … yoga is toch ontspannend? En daar mag je toch jezelf zijn? Jazeker, en daarbij houden we rekening met elkaar. Hoe krijg je oerkreten en onrust dan toch getemperd zonder dat het kind zich gekleineerd voelt of het enthousiasme/die energie er eigenlijk niet mag zijn? 

Daar zijn verschillende manieren voor, zoals:
* de kinderen meenemen naar een denkbeeldig bos waar het een drukte van belang is: de dieren laten zich flink horen, zoals de …. de kinderen eventueel met een suggestie laten komen en dat dier stevig neerzetten en laten klinken. Achter elkaar aan lopend, zodat de kinderen ruimte ervaren en zich nu even niet bij hun mat hoeven te houden. Verschillende dieren met luide geluiden nadoen in gedrag en geluid. Nadat de drukste energie eruit is, kunnen we naar een rustiger bos. Want een van de wijze dieren gaf aan, graag alle dieren te willen horen, maar ze zo niet te kunnen verstaan. En zo gaan de kinderen mee naar een rustigere energie. En horen en voelen ze zichzelf ook beter. Meestal komt dan de moeheid eruit of staan ze de ontspanning toe, dat ze het liefst op hun mat gaan liggen.
* een andere manier is om diegenen die oerkreten laten horen of schreeuwen aanspreken: "Kees, laat je maar horen, ik hoor je. En weet je nog, wanneer je schreeuwt, doe je dat vanuit je keel en kun je pijn aan je keel krijgen. Wanneer je luid roept, komt dat vanuit je buik, waar je kracht zit. Doe maar eens, vanuit je buik, je kracht: 1, 2, 3 ‘…!’.”

Een gemakkelijke reactie is aangeven dat het kind niet mag schreeuwen. Dat weet het kind allang, maar kan of wil daar soms niet mee stoppen. Op bovenstaande manieren kan een kind eenvoudiger meegaan.

LEUK OM THUIS TE DOEN
Een leuke oefening om thuis te doen, is om met elke vinger om de beurt je duim aan te raken, en bij elke aanraking een woord te zeggen van deze zin: Rust Zit In Mij. En dit herhalen tot je geen zin meer hebt, met 2 handen tegelijk.
Dit is een vorm van mediteren (geconcentreerde aandacht), mantra zingen en een mudra (handhouding) wat allemaal rustgevend kan werken.



YOGA VOOR JOU & JE KIND
Behoefte aan yoga, plezier & rust voor & met je kind? Ontdek hoe leuk het is om samen yoga te doen bij 1 van de ouder & kindyoga workshops. Lekker bewegen, plezier maken, stil zijn, verbinden, masseren, ontspannen en creĆ«ren. Spelenderwijs doen we yogahoudingen en adem- & concentratieoefeningen, die je ook gemakkelijk thuis kan doen. We sluiten de workshop op een creatieve manier af. Een fijn & waardevol moment van samen zijn met je kind of je gezin. 

15 november en 13 december in een huisje bij het Vogeleiland in het Amsterdamse Bos. Mooie gelegenheid voor een (mid)dagje uit, want het bos is nu prachtig voor een wandeling en de Geitenboerderij is dichtbij.
22 november bij Yogaspot in het Olympisch Kwartier.

Voor meer informatie, bel of mail gerust Sanne van de Kinderyogatuin (06-196 148 61, sanne@dekinderyogatuin.nl) of neem een kijkje op www.dekinderyogatuin.nl .

Namaste,
S a n n e

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen