woensdag 2 oktober 2013

ADEMELFJE


Onze ademhaling lijkt iets vanzelfsprekends. We doen het elk moment van de dag. Alleen de manier waarop is een wereld van verschil. Het kan ervoor zorgen dat alles in je lijf stroomt of dat je er hoofd- of buikpijn van krijgt. Een rustgevende en herstellende ademhaling is vooral je buikademhaling. Een totale ademhaling start in de buik en gaat vervolgens naar je borst en je flanken. Een baby ademt vanzelf zo. Hoe ouder je wordt, hoe gemakkelijker het is om alleen nog maar in je borst adem te halen. Dit kan je onrustig en kortademig maken. Bewust ademen naar je buik verhelpt dit a la minute.



Een manier om dit te oefenen is om wat kikkersprongen te maken, te huppelen, hardlopen op je mat. En vervolgens stilstaan en weer op adem komen.
Daarna doe je hetzelfde, wat kikkersprongen, huppelen en hardlopen op je mat. Vervolgens sta je stil en deze keer leg je je rechterhand op je buik en je linkerhand daarover heen. Je sluit je ogen en haalt bewust adem in je buik. Op een inademing maak je een bolle buik, op een uitademing wordt je buik plat.
Wanneer herstel jij het snelst; ben je het snelst weer op adem?

Bij yoga start je een houding met je ademhaling. Op een inademing doe je een beweging en op een uitademing doe je een beweging. De beweging volgt je ademhaling. Dan kan een houding ineens een stuk makkelijker gaan.

Er zijn tal van ademhalingen: de reinigende ademhaling, de vuurademhaling, ujjayi ademhaling. Voor een aantal ademhalingen met filmpjes bekijk: ademhaling-oefeningen .

Al met jonge kinderen kun je speels de ademhaling oefenen. 

Ballonademhaling
Doe je ene hand op je buik, en daaroverheen je andere buik.
Voel maar even aan je buik, bijvoorbeeld door rondjes te wrijven.
Houd je handen op je buik. We gaan van onze buik een mooie ballon maken.
Als je inademt (door je neus), maak je van je buik een ballon. 
Als je uitademt (door je mond), loopt de ballon helemaal leeg.

Dit kun je een aantal keer herhalen.

Veertjes ademhaling
Leg een veer op je hand en houd je hand op de hoogte van je mond.
Haal diep adem en blaas de veer van je hand.

Daarna kun je op je buik tegenover elkaar gaan liggen en de veer (of veren) naar elkaar over blazen. 
Huppekee, iedereen op z'n buik en meeblazen maar. 

Als je in herfstsfeer wilt ademhalen, dan kun je dit ook goed met bladeren doen.

Bellen blazen
Dit is duidelijk :-)!




Boekentip
De ademelfjes uit dit prachtig uitgevoerde prentenboek leiden je, middels ademen, door je lichaam en geven je direct rust en vertrouwen in jezelf.
Met dit boek worden kinderen ge├»nspireerd hun ademhaling als “gereedschap” te ontdekken. Een gereedschap dat op spannende en belangrijke momenten ingezet kan worden en dat kinderen met name (weer) een gevoel van veiligheid en vertrouwen in zichzelf leert vinden.





Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen